Hyvinvointialueet aloittavat – MLL mukana uudistuksessa

21.12.2022

MLL Pohjanmaan piiri toimii kolmen maakunnan eli tulevan hyvinvointialueen kokoisella alueella. Jokaisella hyvinvointialueella on omat tapansa rakentaa uutta organisaatiota, toimintamalleja sekä sidosryhmäyhteistyötä. Tämä luonnollisesti haastaa myös meitä, etenkin viestinnällisesti yhdistysten suuntaan. Olemme kuitenkin mukana useissa valmistelevissa työryhmissä sekä erilaisissa järjestöverkostoissa, joissa tähdätään siihen, että perheiden palvelut turvataan ja matalan kynnyksen toiminta huomioidaan myös hyvinvointialueilla. Tämän lisäksi pyrimme järjestöjen välisen yhteistyön tiivistymiseen.

Pohjanmaan hyvinvointialueella olemme yhdistysten kanssa mukana kohtaamispaikkaverkostoissa ja järjestöneuvottelukunnassa. Keski-Pohjanmaalla ja Kokkolassa yhdistyksemme ovat jo mukana kohtaamispaikkatoiminnassa. Etelä-Pohjanmaalla olemme mukana perhekeskustyöryhmässä ja perhekeskuskehittämiseen liittyvissä työryhmissä, kuten maakunnallisessa kohtaamispaikkaverkostossa. Etelä-Pohjanmaalla on myös järjestöneuvottelukunta, laaja LAPE-työryhmä ja LAPE-ydintyöryhmä, joissa olemme mukana. Laaja LAPE valmisteli mm. hyvinvointialueen lapsistrategiaa. Olemme käynnistäneet Etelä-Pohjanmaan lapsi- ja perhejärjestöjen verkoston toiminnan ja olemme sen myötä mukana myös valtakunnallisessa Lastensuojelun Keskusliiton perhekeskuskehittämisverkostossa. Lisäksi niin Etelä-Pohjanmaalla kuin Pohjanmaalla olemme mukana järjestöneuvostojen alla työskentelevissä sote-työryhmissä. Myös MLL:n piirien ja keskusjärjestön väliset työryhmät ja verkostot ovat osa valmistelua ja kehittämistä.

Hyvinvointialueet ovat kukin päättäneet avustus- ja kumppanuuskriteereistään, mutta kaikkialla ei ole vielä selvää millaisella summalla järjestöjen toimintaa lähdetään avustamaan. Kriteereiden perusteella vaikuttaa pääasiassa siltä, että paikallisyhdistysten toiminnan tukeminen kuuluu edelleen kunnille ja alueellista laajempaa toimintaa voidaan tukea hyvinvointialueelta. Kaikissa on kuitenkin maininta tilojen luovuttamisesta kolmannen sektorin käyttöön, mikä on aika olennainen asia paikallisten toimijoiden näkökulmasta.

Kannattaa tutustua MLL:n malliin kumppanuudesta hyvinvointialueen ja kuntien suuntaan. Piirissä hyvinvointialueeseen liittyvissä asioissa teitä auttavat järjestöpäällikkö Anna Granlund ja toiminnanjohtaja Eeva-Maria Latva-Rasku. Ensi vuoden aikana tulemme kertomaan yhdistyksillemme perhekeskus- ja kohtaamispaikkatoiminnan kehittymisestä hyvinvointialueittain. Asiaa käsitellään myös Täyskäsipäivillä ja aluetapaamisissa. Otetaan muutos rauhallisesti vastaan ja huolehditaan siitä, että meille on selkeää, millaista toimintamme on ja miten tärkeää se on alueen lapsille, nuorille ja perheille.