Kaveritoiminta

Kaveritoiminta on tarkoitettu 6-17-vuotiaille lapsille ja nuorille, jotka kaipaavat aikuista juttuseuraa ja mielekästä tekemistä luotettavan aikuisen seurassa. Monet lapset ovat ajoittain tai jatkuvasti yksinäisiä ja sillä voi olla vakavia seurauksia lasten ja nuorten hyvinvoinnille. Turvallinen ja luotettava aikuinen voi olla tärkeä tuki lapselle/nuorelle ja auttaa häntä eteenpäin.

Milloin kaveria tarvitaan?

Aikuinen kaveri voi auttaa, kun

• omasta lähipiiristä ei löydy aikuista juttuseuraa tai harrastuskaveria
  • lapsi tai nuori ei löydä kavereita ja kokee itsensä yksinäiseksi
  • koulu ei suju toivotusti
  • vapaa-ajalla ei ole mielekästä tekemistä

Miten kaveria haetaan?

• Vanhemmat voivat hakea lapselleen kaveria
  • Koulun kautta opettaja, kuraattori, psykologi tai terveydenhoitaja voivat ohjata lapsen tai nuoren kaveritoimintaan.
  • Myös nuori tai lapsi itse voi hakea kaveria

Keitä kaverit ovat?

• tavallisia luotettavia aikuisia, jotka vapaaehtoisesti toimivat lapsen tai nuoren tukena
  • MLL:n kouluttamia vapaaehtoisia, jotka saavat ohjausta ja jatkokoulutusta tehtäväänsä
  • kaveri sitoutuu toimintaan vähintään vuodeksi
  • kaverilta edellytetään sitoutumista vapaaehtoistoiminnan eettisiin periaatteisiin, joiden mukaan vapaaehtoinen toimii aikuisen roolissa. Vapaaehtoinen on vaitiolovelvollinen, mutta hän ei korvaa ammattityötä.

"Lapsellamme ei ole harrastuksia - kunpa joku innostaisi häntä johonkin toimintaan."

Rikostaustan selvittäminen

Nykyisen lain mukaan lasten kanssa toimivien vapaaehtoisten rikostausta täytyy selvittää. Kaikilta kaveriksi hakeutuvilta pyydetään suostumus rikostaustan selvittämiseen.

Aikuinen kaveri tukee lasta tai nuorta.

Katso kaveritoiminnassa mukana olevan Päivin ja Annukan video alta.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Oletko kiinnostunut toimimaan kaverina lapselle tai nuorelle?

Katso vapaat tukihenkilötoiminnan tehtävämme ja ilmoittaudu tukihenkilöksi alla.

Haluaisitko saada lapsellesi tai nuorellesi aikuisen kaverin?

Hae tukihenkilöä alla.

Voit tiedustella lisää vapaaehtoistoiminnan koordinaattoreiltamme: