Hae tukihenkilöä

Nuori, haluaisitko aikuisen kaverin?

• Kaipaisitko aikuista juttuseuraa?
  • Haluaisitko kokeilla uutta harrastusta?
  • Haluatko vähentää ruutuaikaa ja etsiä uutta tekemistä?

"Vapaaehtoinen olet ollut suuri lottovoitto. Poikani on odottanut joka kerta kovalla innolla kanssasi viettämään aikaa ja tekemään juttuja. Kiitos, kun olet opettanut hänet uimaan. Hän on saanut paljon rohkeutta ja tukea sinulta. Minulle ei ole kertaakaan tullut sellaista oloa, etten voisi jättää häntä sinun kanssasi. Olet pojalleni ollut kuin isoveli, jota hänellä ei ole."

Kaveritoiminnassa 6–17-vuotias lapsi tai nuori saa elämäänsä luotettavan aikuisen, jolta hän saa yksilöllistä huomiota ja juttuseuraa. Kaverukset voivat käydä yhdessä vaikkapa ulkoilemassa, kirjastossa tai elokuvissa. Turvallinen ja luotettava aikuinen voi olla tärkeä tuki lapselle tai nuorelle ja auttaa heitä eteenpäin.

Miten kaveria haetaan?

• Vanhemmat voivat hakea lapselleen kaveria.
  • Koulun kautta opettaja, kuraattori, psykologi tai terveydenhoitaja voivat ohjata lapsen tai nuoren kaveritoimintaan.
  • Myös nuori tai lapsi itse voi hakea kaveria

Äiti ja poika halusivat kiittää kaveritoiminnan vapaaehtoista antamastaan avusta ja tuesta. Katso video alta.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Voit löytää aikuisen kaverin MLL:n kaveritoiminnan kautta!

Kaipaako perheesi ystävää?

• Onko perheenne uusi paikkakunnalla?
  • Onko teille tulossa perheenlisäystä tai onko perheessänne neuvolaikäisiä lapsia?
  • Olisi mukavaa, jos saisi aikuista seuraa mukaan lasten kanssa leikkipuistoon?
  • Tuntuuko, että olisi mukavaa jakaa arjen kuulumisia toisen aikuisen kanssa?
  • Kaipaako lapsesi kaveria askartelupuuhiin, ongelle, lukemaan satuja?

"Meillä ei ole tukiverkostoa täällä Seinäjoella, ja aloin kaipaamaan kovasti tukea, kun perheeseemme syntyi toinen lapsi tänä vuonna. Kuulin MLL:n perhekummista, lähetin hakemuksen ja aika pian sen jälkeen saatiin tietoa, että meille löytyi perhekummi! Ensimmäinen tapaaminen jännitti minua, mutta heti huomasin, että saatiin perhekummiksi juuri sellainen henkilö, jota olen kaivannut. Odotetaan mukavia yhteisiä hetkiä! Kiitos perhekummi, kun olet meidän tukenamme!”

Perhekummi on aikuinen kuuntelija, joka jakaa arjen hetkiä. Perhekummia toivotaan eri syistä; esimerkiksi jakamaan perhearjen iloja ja haasteita, kuuntelijaksi, keskusteluseuraksi tai lisäkäsiksi lasten kanssa toimimiseen.

Voit löytää ystävän perheellesi perhekummitoiminnan kautta!

Haluaisitko ystävän, joka auttaisi sinua tuntemaan olosi kotoisammaksi uudessa maassa?

• Onko suomen kielen taitosi vielä heikko ja haluaisit suomenkielisen ystävän?
  • Haluaisitko tutustua suomalaiseen kulttuuriin ja yhteiskuntaan arkisen tekemisen kautta?
  • Kaipaatko ystävää jakamaan arjen hetkiä?

"Olen tullut rohkeammaksi puhumaan suomea, vaikka tiedän, että saatan sanoa jotain väärin. Olen myös saanut tutustua uuteen ihanaan ihmiseen kaupungissani. Haluan sanoa kiitos vapaaehtoiselleni, että hän on löytänyt aikaa ja energiaa minulle. Hän on näyttänyt minulle mielenkiintoisia paikkoja, hän on erittäin kohtelias ja riittävän kärsivällinen mitä tulee heikkoon suomen kielen osaamiseeni.  Olen kiitollinen tälle vapaaehtoistoiminnalle ja erityisesti  omalle vapaaehtoiselleni!”

Ystäväksi maahanmuuttajaäidille -toiminnassa ystävä auttaa vieraaseen maahan tullutta äitiä tuntemaan olonsa turvallisemmaksi. Toiminta tukee maahanmuuttajanaisten kotoutumista, edistää kielen oppimista sekä tutustuttaa heidät suomalaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin arkisen tekemisen kautta.

Voit löytää itsellesi ystävän ystäväksi maahanmuuttajaäidille -toiminnan kautta!

Lue lisää tukihenkilötoiminnasta

Voit tiedustella toiminnasta suoraan koordinaattoreilta: