Mediakasvatus

Ruutujen lumo – Miten huolehtia hyvinvoinnista digiajassa

Oppitunnilla tarkastellaan lapsen ja nuoren mediankäytön yhteyksiä hyvinvointiin. Olennaista on, että lapset ja nuoret oppivat tunnistamaan mediankäytön seuraamuksia itsessään ja kykenevät tekemään tietoisesti omaa hyvinvointiaan tukevia valintoja.

• Kesto: 45min
  • Hinta: Päivän ensimmäinen 150 €, kaikki seuraavat 33 €/kpl + kouluttajan matka

Stop nettikiusaamiselle ja ilkeilylle -oppitunti

Pienryhmälle suunnatulla oppitunnilla käsitellään nettikiusaamista ja loukkaavaa kohtelua digitaalisissa ympäristöissä. Lasten ja nuorten suhdetta mediaan lähestytään moraalisena kysymyksenä – tarkoituksena on vahvistaa ystävällistä ja toiset huomioivaa asennetta ja käytöstä median parissa toimiessa. Erityisen tärkeää on huomioida lasten ja nuorten sosiaaliset ja tunne-elämän taidot sekä vahvistaa empatiakykyä.

Hyvinvointia digiarjessa -oppitunti

Pienryhmälle suunnatun oppituntimallin tavoitteena on tukea hyvinvointia edistävää mediankäyttöä sekä kiinnittää huomiota arjen hyvinvoinnin peruspilareihin, riittävään nukkumiseen ja liikuntaan. Oppitunti koostuu osallistavista lämmittelytehtävästä sekä teematehtävistä.

Ota ensiaskeleita digitaalisessa mediassa -oppitunnit

Ota ensiaskeleita digitaalisessa mediassa on toiminnallinen ja osallistava oppituntimalli 1.–2.-luokkalaisille. Oppitunnin teemoina ovat mielekäs mediankäyttö osana tasapainoista ja monipuolista arkea sekä muut huomioiva ja turvallinen mediankäyttö.

• Kenelle: 1.–2.-luokkalaisille

Mediataitojen mestarit

Oppitunnilla käydään läpi monipuolista arkea sekä hyvinvointia tukevaa mediankäyttöä, digiturvataitoja sekä kaveritaitoja netissä. Mediataitojen mestarit on aktivoiva oppitunti isommalle oppilasryhmälle.

• Kenelle: 1.–6.-luokkalaisille
  • Kesto: 45 min

Koulutuksen peruuttaminen

Koulutuksen peruuttaminen on tehtävä MLL:n Pohjanmaan piirille viimeistään seitsemän (7) päivää ennen koulutusta, jolloin peruutus on maksuton. Mikäli peruutus tehdään 2-6 päivää ennen koulutusta, perintään 50% koulutuksen hinnasta. Myöhemmin tehdyistä peruutuksista tai kokonaan peruuttamatta jättämisestä perimme täyden koulutuksen hinnan.

Tiedustelut ja peruutukset mediakasvatuskoulutuksista Noora Mäkyselle, noora.makynen@mll.fi.