Selviydytään kiusaamisesta

Toiminta tarjoaa mahdollisuuden käsitellä kiusatuksi tulemisen kokemuksia vertaistuen avulla. Toiminta on lähtöisin MLL:n Järvi-Suomen piirin Selviydytään kiusaamisesta –projektista (2017–2022), jossa kehitettiin vertaistuen malli kiusaamista kokeneiden nuorten avuksi. Toiminta on sittemmin levinnyt uusiin maakuntiin MLL:n piirien kautta; uusina alueina Kaakkois-Suomi, Satakunta ja nyt myös Pohjanmaa. Hanketta rahoittaa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA.

Selviytyjät-vertaisryhmät

Haluaisitko jutella muiden saman kokeneiden kanssa? Kiusaaminen voi satuttaa vielä pitkään senkin jälkeen, kun se on jo loppunut. Kiusaamista kokeneiden Selviytyjät-ryhmässä mietimme yhdessä keinoja, joilla selviytyä kiusaamisen vaikutuksista.

Vertaisryhmien tavoitteena on vahvistaa nuoressa niitä tekijöitä, joita kiusaaminen on heikentänyt, kuten itsetuntoa, mielialaa tai sosiaalisia taitoja. Ryhmässä nuoret saavat ohjatusti vertaistukea kiusaamiskokemustensa käsittelyyn ja pääsevät kuulemaan muiden kokemuksia.

Vertaisryhmä kiusaamista kokeneille nuorille

Ryhmä on tarkoitettu noin 12–21-vuotiaille nuorille, jotka ovat kokeneet kiusaamista, ja haluavat jakaa kokemuksia muiden kiusaamista kokeneiden nuorten kanssa.  Ryhmä kokoontuu ensimmäisen kerran Seinäjoella ja Kurikassa syksyllä 2023. Yhdessä ryhmässä on 4–8 nuorta, joista jokaisen kanssa käydään keskustelu hänen toiveistaan ja odotuksistaan ennen ryhmän aloitusta.

Mitä ryhmässä tehdään?

Selviytyjät-ryhmämalli koostuu yhdeksästä ryhmäkerrasta. Jokaisella tapaamiskerralla on oma teemansa. Teemoina ovat mm. kiusaamisilmiö, sosiaaliset taidot, itsetunto ja omat kiusaamiskokemukset. Ryhmää ohjaavat MLL:n ammattilainen ja koulutettu vapaaehtoinen. Kaikki ryhmässä käsitellyt asiat ovat luottamuksellisia, eli niitä ei jaeta ryhmän ulkopuolelle.

Selviytyjät-ryhmät keväisin ja syksyisin

Seuraava ryhmä alkaa:

• Seinäjoella 24.9.2024 alkaen
    • Ryhmä kokoontuu kerran viikossa tiistaisin klo 18, 9–10 viikon ajan.

Selviydytään kiusaamisesta -yksilöohjaus

Vertaisryhmän sijaan on myös mahdollista osallistua yksilöohjaukseen. Tiedustele lisää suoraan koordinaattorilta (Suvi Kangas, suvi.kangas@mll.fi, puh. 044 591 9955) tai ota yhteyttä alla olevan lomakkeen kautta.

Haluatko ilmoittautua mukaan Selviytyjät-vertaisryhmään tai saada ryhmästä lisätietoja? Vai kiinnostaako sinua yksilöohjaus?
Jätä yhteystietosi tällä lomakkeella niin otamme sinuun yhteyttä!

Toivon yhteydenottoa

Lisätietoa toiminnasta antaa koordinaattori Suvi Kangas, suvi.kangas@mll.fi, puh. 044 591 9955.

Vertaisryhmät verkossa

MLL:n keskusjärjestö järjestää verkkovertaisryhmiä, joihin voi osallistua nuoria mistä päin vain MLL:n Pohjanmaan piirin aluetta (Pohjanmaa, Etelä- ja Keski-Pohjanmaa).

Lue lisää verkkovertaisryhmistä

Nuortennetti sekä Lasten ja nuorten puhelin ovat myös apunasi, jos haluat jakaa kokemuksiasi! Kiusaamisesta saat lisätietoja täältä.

Haluaisitko toimia ryhmänohjaajana?

Etsimme vapaaehtoista, joka haluaisi toimia Selviytyjät-ryhmän ohjaajana yhdessä MLL:n koordinaattorin kanssa. Ohjaajaksi soveltuu esimerkiksi sosiaali-, terveys- tai kasvatusalan opiskelija, ammattiin valmistunut tai muuta vastaavanlaista kokemusta omaava henkilö. Vapaaehtoinen koulutetaan tehtävään.

Tule mukaan toimintaan! Ota rohkeasti yhteyttä hankkeen koordinaattoriin: suvi.kangas@mll.fi/puh. 044 591 9955.