Tilaa MLL:n hoitaja:
netissä elastenhoito.fi tai puhelimitse 044 030 3301 ma-pe klo 10–12

Seuraavan päivän tilaukset välitykseen tulee jättää edellisenä arkipäivänä klo 12.00 mennessä. Jätä tilaus vasta, kun hoidon tarve on varma. Tilaukset muuttuvat heti sitoviksi.

MLL:n hoitajien varausjärjestelmässä perhe voi jättää tilauksen välityksen hoidettavaksi tai jättää työtarjouksen suoraan hoitajalle itse. Tämä mahdollistaa hoitajan löytymisen myös iltaisin ja viikonloppuisin, kun hoitajavälitys on suljettu. Emme valitettavasti voi luvata, että jokaiseen tilaukseen löytyy varmasti hoitaja.

Yhdellä hoitajalla voi olla hoidettavana enintään neljä (4) lasta. Työaikaan sisältyy myös tutustuminen alkuun sekä vanhempien kotiinpaluun yhteydessä käyty keskustelu ja palkanmaksu. Näihin on tärkeää varata riittävästi aikaa.

Kello 23 jälkeen päättyvässä hoidossa perheen tulee huolehtia hoitajan turvallisesta kotimatkasta joko tarjoamalla autokyydin tai kustantamalla taksin.

Kun tilaat hoitajan ensimmäistä kertaa, rekisteröidy lastenhoitoavun käyttäjäksi. Rekisteröityminen ja järjestelmän käyttö on ilmaista.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Perhe työnantajana

Perhe toimii aina MLL:n välittämän hoitajan työnantajana ja vastaa kaikista työlainsäädönnössä määrätyistä työnantajavelvoitteista. Hoitajat eivät ole työsuhteessa MLL:ään eikä MLL laskuta perhettä. Näin voimme tarjota perheille edullista lastenhoitoapua! Rekisteröityminen, järjestelmän käyttö ja hoitajienvälitys on perheille maksutonta.

Työnantajavelvoitteet:

Hoitajan palkka

Maksa palkka hoitajalle hoidon päätyttyä joko käteisellä ja tilille hoitajan läsnä ollessa (näet nettopalkan tilauskohtaisesta palkkalaskelmasta).

Hoitajan bruttopalkka on 10,00 euroa/tunnilta. Sunnuntaisin, kirkollisina juhlapyhinä, vapunpäivänä ja itsenäisyyspäivänä palkkaa maksetaan 100 % korotettuna eli 20 €/tunti. Palkka maksetaan puolen tunnin tarkkuudella. Minimiveloitus on kahden (2) tunnin palkka.

Anna hoitajalle palkanmaksun yhteydessä palkkalaskelma joko tulostettuna MLL:n varausjärjestelmästä tilauksen kohdalta tai sähköisesti Palkka.fi -ohjelman kautta.

Työnantajailmoitus

Ilmoita hoitajalle maksamasi palkka tulorekisteriin joko Tulorekisteri tai Palkka.fi -ohjelman kautta.

Suosittelemme käyttämään Palkka.fi -ohjelmaa, koska pystyt samalla kertaa ilmoittamaan kotitalousvähennyksen (30 % palkasta sekä palkkaan liittyvät työnantajan sivukulut), johon perheellä on mahdollisuus tietyin edellytyksin. Ohjeet ilmoitusten tekemiseen alla.

Muut työnantajamaksut

Palkanmaksun lisäksi perheen tulee huolehtia myös muista lakisääteisistä työnantajavelvoitteista. Palkan suuruus ja hoitajan ikä vaikuttavat työnantajavelvoitteisiin. Kun käytät lastenhoitoapua alle 7h/kuukaudessa, muita työnantajamaksuja ei tule hoitajalle maksamasi palkan päälle.

Työttömyysvakuutusmaksu

Kaikilta 17–64-vuotiailta hoitajilta (1.8.2022 alkaen 18–64-vuotiailta) vähennetään palkanmaksun yhteydessä palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu 1,50 prosenttia. Tulorekisteriin ilmoitettujen tietojen perusteella perhe saa laskun työttömyysvakuutusmaksusta, jos maksaa palkkoja yli 1 300 euroa vuodessa. Perheeltä laskutetaan sekä työnantajan (0,50 %) että palkansaajan (1,50 %) työttömyysvakuutusmaksut.

Työeläkevakuutusmaksu

TyEL-eläkevakuutusmaksu koskee 17–67-vuotiaita hoitajia. Maksu on kuukausi- ja työntekijäkohtainen, ja se maksetaan, mikäli samalle työntekijälle maksettujen palkkojen (brutto) määrä on yli 62,88 euroa kuukaudessa.

Kun raja ylittyy, vähennetään hoitajan palkasta työntekijän osuus (17–52-vuotiailla ja 63–67-vuotiailla 7,15 % ja 53–62-vuotiailla 8,65 %). Tulorekisteri-ilmoituksessa tai palkka.fi-palvelussa perhe valitsee työeläkevakuutusyhtiön, jota haluaa käyttää. Työeläkevakuutusyhtiö lähettää laskun. Perheeltä laskutetaan TyEL:n kokonaismaksu 26,20 prosenttia palkasta.

Tapaturmavakuutus

Jos perhe maksaa työntekijöille palkkaa yli 1 300 euroa vuodessa, tulee vakuuttaa hoitaja/hoitajat lakisääteisellä tapaturmavakuutuksella. Perhe voi hankkia tapaturmavakuutuksen sopivaksi katsomastaan vakuutusyhtiöstä.

Ennakkopidätys

Jos perhe maksaa samalle työntekijälle yli 1 500 euroa vuodessa, perhe huolehtii ennakonpidätyksen. Tässä tapauksessa hoitaja toimittaa verokortin. Saat laskun automaattisesti, jos rajat ylittyvät.

Lisätietoa työnantajavelvoitteista Vanhempainnetistä.

Lisätietoja MLL Pohjanmaan piiristä koordinaattori Anna Mullolta, anna.mullo@mll.fi, puh. 050 354 3682.