Jäsenhankinnan vinkkisivut

Kokoamme tälle sivulle piirin vanhojen jäsenhankintakampanjoiden helmiä. Vinkkejä jäsenhankintaan, jäsenetuihin ja jäsenistä huolehtimiseen. Kerromme täällä myös ajankohtaisista piirin kampanjoista tai tempauksista, joilla pyrimme auttamaan yhdistysten jäsenhankintaa.

Jäsenhankintamateriaalia Yhdistysnetistä

Muistattehan hyödyntää jäsenhankinnassa uutta jäsenhankintamateriaalia, jota löytyy Yhdistysnetin aineisto- ja tietopankista. Sieltä löytyy mm. jäsenkirjeen pohjia ja tulostettavaa jäsenhankintamateriaalia sekä somekäyttöön sopivia kuvia. Muistakaa myös tilata uudet jäsenhankintakortit Keskusjärjestöltä, sillä uudella ilmeellä olevista korteista puuttuu tarvittava liittyjän osoitetieto.

Someryhmä käyttöön

Yhdistystemme jäsenvastaava, olethan jo piirimme jäsenvastaavien Facebook-ryhmässä? Liity ryhmään täältä ja löydä vertaistukea jäsenhankintaan.

Jäsenhankintakisalla kohti pysyvyyttä

Yhtenä ajatuksena jäsenhankintakisassa on se, että pyrimme luomaan sillä pysyvyyttä jäsenhankintaan. Jäsenhankinta ei ole vain kampanja tai vuoden ponnistus, vaan jäsenhankinta on osa yhdistyksen pysyvää toimintaa. Tahdomme sekä kannustaa jäsenmäärän kasvattamiseen että antaa tukea nykyisen jäsenmäärän säilyttämiseen.

Potentiaalisia jäseniä ovat esimerkiksi:

• Yhdistyksen tapahtumiin ja toimintaan osallistuvat
  • Vauvaperheet, myös isät
  • Alakoululaisten vanhemmat
  • Paikkakunnalle juuri muuttaneet perheet
  • Murrosikäisten vanhemmat
  • Eläkeläiset
  • Kasvatusalan ammattilaiset
  • Sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaiset
  • Paikalliset vaikuttajat

Tee jäseneksi liittyminen helpoksi!

Tarjoa tietoa ja tee jäseneksi liittyminen helpoksi:

• Miten MLL:n jäseneksi voi liittyä?
  • Pyydä suoraan mukaan!
  • Kerro, mitä voi tehdä
  • Pidä nettisivut tai Facebook-sivut ajan tasalla
  • Pidä ajatus jäsenyydestä esillä ilmoitustauluilla, Facebookissa, nettisivuilla, omissa tiloissa
  • Huolehdi, että kaikissa yhdistyksen tilaisuuksissa on mahdollisuus liittyä jäseneksi
  • Pidä Liity jäseneksi -esitteitä ja -kortteja aina mukana

Alla muutamia huomioita jäsenhankintaan liittyen:

• Jäsenhankinta ei ole mörkö, sitä ei kannata pelätä, vaan ottaa rohkeasti puheeksi!
  • Jäsenedut selkeästi esille - te yhdistyksissä parhaiten tiedätte, miksi juuri teidän yhdistykseen kannattaisi liittyä. Mitä tapahtumia ja toimintaa teillä on jäsenille, mitä etuja jäsenenä saa? Tuokaa rohkeasti esille, miksi juuri teidän jäsenenä kannattaisi olla.
  • Meillähän menee tosi hyvin! Valtakunnallisesti on huomioitavaa, että Pohjanmaan piirin alueen yhdistykset keräävät jäseniä tosi hyvin.
  • Jäsenhankintaa ei voi tehdä liikaa, mutta siitä ei kannata ottaa paineita.
  • Muistakaa pitää myös huolta olemassaolevista jäsenistä: kuunnelkaa, kerätkää palautetta, huomioikaa heitä.