Koronaohjeistus

(päivitys 16.5.2022)

Valtakunnalliset rajoitukset ovat poistuneet

Koronaa on kuitenkin edelleen liikkeellä, joten toiminnassa on hyvä huomioida hygienia ja flunssan oieriessa pysyä kotona.

Seuraattehan oman alueenne tilannetta ja ohjeistuksia!

Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri

Pohjanmaan hyvinvointialue

Soite

Aluehallintovirasto AVI

Keskusjärjestön koronaohjeita

Yleisia turvaohjeita toimintaan

• Turvaväleistä ja hyvästä hygieniasta on huolehdittava tarkasti. Mikäli turvavälien noudattaminen ei onnistu, aikuisten (ja yli 12-vuotiaiden) tulee käyttää kasvomaskia, jos voivat oman terveytensä puolesta.
  • Toimintaa järjestetään, kun se on mahdollista ja turvallista. Toiminnan järjestäminen on tärkeää, koska monet perheet odottavat ja tarvitsevat vertaistukea ja yhteisiä jakamisen paikkoja.
  • Toiminnan järjestäminen mahdollisuuksien mukaan ulkotoimintana on suositeltavaa. Suuria sisätilaisuuksia on edelleen syytä välttää.
  • Mikäli yhdistyksellä on mahdollisuus etätoimintaan, sitä kannattaa kokeilla. Piiristä saa tukea!

Toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa huomioon otettavia yleisiä reunaehtoja

• Koronatilanne vaihtelee paikkakunnittain ja alueittain. Monilla alueilla myös kohtaamispaikat voivat toimia turvallisesti, kun huomioidaan hygienia ja yleiset turvallisuusohjeet. Perehtykää alueellisiin ja kuntakohtaisiin suosituksiin ja päätöksiin sekä eri tiloja koskeviin ohjeisiin.
  • Hygieniaohjeistusten noudattamisesta ei saa tinkiä.
  • Perehtykää viranomaisten ohjeistuksiin matkustusrajoituksista ja omaehtoisiin karanteeniohjeistuksiin ennen toimintaan osallistumista (matkustamisen jälkeen).
  • Toiminnan suunnittelussa kannatta huomioida se, että viranomaisohjeistukset voivat muuttua nopeallakin aikataululla. Järjestäjillä tulee olla valmius muuttaa suunnitelmia ja tarvittaessa perua tapahtuma tai keskeyttää toiminta. Myös keskusjärjestö ja piiri seuraavat aktiivisesti tilanteen kehittymistä ja päivittää ohjeistuksia tarvittaessa.

Mahdollisiin kysymyksiin vastaavat:

toiminnanjohtaja Eeva-Maria Latva-Rasku