MLL:n Lasten ja nuorten puhelimessa 49 prosenttia yhteydenotoista kuvasi jollain tavalla lasten ja nuorten arjessa kokemaa yksinäisyyttä – MLL:n läksykerhot tarjoavat lapsille paikan mihin tulla

12.4.2024

Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL, 2024) tuoreesta Lasten ja nuorten puhelimen ja chatin vuoden 2023 vuosiraportista selvisi, että yhteydenottojen tilastoiduista aiheista 49 prosenttia kuvasi jollain tavalla lasten ja nuorten arjessa kokemaa yksinäisyyttä. 54 prosenttia yhteydenotoista tuli alle 11-vuotiailta lapsilta. Lapset ja nuoret kaipasivat aikuisen läsnäoloa; yhteydenottaja saattoi esimerkiksi olla pieni lapsi, joka soitti koulumatkalta haluten keskustella aikuisen kanssa matkan ajan tai koululainen, joka vietti iltapäivää yksin tai kaverin kanssa kotona. MLL:n läksykerhot tarjoavat alakouluikäisille paikan, jossa voi jutella turvallisen aikuisen kanssa, löytää kavereita ja samalla saada apua läksyjen tekoon. Kerhotoimintaa ohjaavat MLL:n koulutetut vapaaehtoiset.

Läksykerhot kokoontuvat kerran viikossa koulun tiloissa. Kerhot ovat ensisijaisesti tarkoitettu peruskouluikäisille maahanmuuttajalapsille, mutta jokainen lapsi on tervetullut läksykerhoihin. Kerhot antavat tukea koulunkäyntiin sekä luotettavan aikuisen juttuseuraa. Niiden tavoitteena on edistää lasten kotoutumista, luku- ja kielitaitoa sekä ylläpitää koulumotivaatiota. Kerhot tukevat myös suomen kielen oppimista.

- Läksykerhotoiminta on saanut hyvää palautetta niin oppilailta kuin opettajilta ja sen tarpeellisuus on tunnistettu. Lapset ja nuoret ovat kokeneet toiminnan mieleisenä, minkä puolesta puhuu kerhojen kävijämäärien tasainen nousu. Yksi läksykerhotoiminnasta saamamme palaute on selkeästi se, että Etelä-Pohjanmaalla on tarvetta toiminnalle. Tehdyn kyselyn tuloksena, toiminnalle on tarvetta ainakin 11 kunnassa Etelä-Pohjanmaan alueella, kertoo MLL:n Pohjanmaan piirin tukihenkilötoiminnan päällikkö Benita Ruohomäki.

Läksykerhon ohjaajat toimivat vapaaehtoisina auttaen lapsia läksyjen teossa. Vapaaehtoiset koulutetaan tehtäviinsä, eikä mukaan lähtemiseen tarvita erityistaitoja tai kokemusta. Vapaaehtoisen tärkein tehtävä on olla lapsille tukena tarjoamalla heille auttava käsi ja kuunteleva korva. MLL:n läksykerhotoimintaa on tällä hetkellä Seinäjoella ja Kurikassa, mutta toimintaa ollaan syksyllä laajentamassa myös Lapuan, Ilmajoen ja Kauhavan alueelle, joten uusia läksykerhon ohjaajia toivotaan toimintaan mukaan. Vapaaehtoiseksi voi ilmoittautua osoitteessa pohjanmaanpiiri.mll.fi/vapaaehtoiseksi tai ottamalla yhteyttä MLL:n Pohjanmaan piirin läksykerhotoiminnan koordinaattori Anna Mulloon, anna.mullo@mll.fi, puh. 050 354 3682.

Järjestämme läksykerho-ohjaajien verkkokoulutuksen ke 24.4. klo 17–19. Ilmoittaudu mukaan www.olettarkea.fi.