Iltajuhlassa palkittiin ansioituneita äitejä ja MLL Pohjanmaan piirin toimijoita sekä yhteistyökumppaneita

23.11.2021

MLL 100 ja Pohjanmaan piiri 70 vuotta iltajuhlassa palkittiin ansioituneita äitejä, vapaaehtoisia ja yhteistyökumppaneita. Haluamme kiittää aivan jokaista piirissämme mukana olevaa toimijaa, sillä te teette MLL:n toiminnasta mahdollista. Suuri kiitos!

Suomen Valkoisen Ruusun ritarikunnan I luokan mitalit kultaristein saivat Hirvonen Kirsti Ähtäristä (kuvassa vas.), Kirvesmäki Raija Katteluksesta (kesk.) ja Pettersson-Fernholm Natascha Kaskisista (oik.).

Vuonna 2020 palkittavia äitejä oli koko maassa 36 ja kuluvana vuonna 29. Ensimmäiset kunniamerkit äideille luovutettiin vuonna 1946, joten tänä vuonna niitä annettiin jo 75. kerran.

Laila Yli-Kahila on pitkäaikainen vapaaehtoinen Ilmajoella, niin mummi kuin ystäväksi maahanmuuttajaäidille -toiminnassa. Laila on iloisuudellaan ilahduttanut lukuisia lapsiryhmiä niin koulussa kuin päiväkodissa. Hän on lämpimällä sydämellään ystävystynyt useiden maahanmuuttajaperheiden kanssa ja esimerkillisesti edesauttanut maahan muuttaneiden äitien kotoutumisen kokemusta ja suomen kielen oppimista. Lailan sydän on ollut aina avoin uusille ystävää kaipaaville, kiitos Laila.

Kaisu Ruohonen on toiminut vuodesta 2008 lähtien Pohjanmaan piirin lastenhoitajana ja intoa jatkaa työtä on yhä. Kaisu on hoitanut useita lapsia Seinäjoen alueella ja ollut apuna arjessa lapsiperheille. Lapset ja perheet ovat tulleet niin tutuiksi, että osaa Kaisu tapaa vieläkin, vaikka lapset eivät enää hoitoa kaipaa. Kaisun rakkaus lapsia kohtaan on suurta ja se näkyy hänen toiminnassaan MLL:n hoitajana.

Marika Pihlaja on toiminut kuusi vuotta Jalasjärven MLL:n puheenjohtajana. Hänen puheenjohtajuusaikanansa yhdistyksen jäsenmäärä on noussut, toiminta on kasvanut ja yhdistys tekee monipuolista yhteistyötä Jalasjärven ja koko Kurikan alueella. Vuoden 2020 alussa MLL:n vapaaehtoisten johtamiskoulutus uudistui ja Marika, joka on koulutuksen käynyt jo aiemmin, lähti vertaismentoriksi koulutus kierrokselle ja jatkaa mentorina edelleen. Marika on esimerkillä johtaja, hän toimii kuten opettaa ja kannustaa myös muita toimijoita omalla esimerkillään. Marika on ollut korvaamaton apu ja työpari piirin koordinaattorille VJK matkalla.

Haluamme kiittää Pohjanmaan hyvinvointialueen sektorijohtaja Erkki Penttistä ja Vaasan kaupunkia pitkäaikaisesta yhteistyöstä. Penttinen on ollut avainhenkilö yhteistyön kehittämisessä ja ylläpitämisessä.

Erityiskiitos myös toimintaamme avustavalle Evald ja Hilda Nissin säätiölle. Yhteistyö säätiön kanssa on jo jatkunut lähes 20 vuotta.

Paljon onnea palkituille ja kiitos kaikille juhlassa mukana olleille!

Lämpimät kiitokset myös K-Citymarket Seinäjoki Päivölä juhlaviikonlopun suklaalevyjen ja tunnelmallisten kynttilöiden sponsoroinnista.