Tukioppilastoiminta

Tukioppilastoiminta on peruskoulussa toimiva tukijärjestelmä, joka perustuu vertaistuen ajatukseen.

Tukioppilas on tavallinen, vapaaehtoinen oppilas, joka haluaa toimia kouluyhteisön hyväksi ja auttaa muita oppilaita. Tukioppilaat saavat koulutuksen, ja toiminnasta vastaa koulussa työskentelevä aikuinen ohjaaja.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto aloitti maassamme tukioppilastoiminnan vuonna 1972. Tukioppilaat ovat oppilastovereidensa valitsemia, heidän luottamustaan nauttivia sekä tehtäväänsä koulutettuja oppilaita. Tukioppilastoiminta on vertaistukea: nuoret tukevat toisiaan keskustelemalla ja järjestämällä yhteistä toimintaa.

Lisätietoa nuorisotyön koordinaattori Noora Mäkyseltä, noora.makynen@mll.fi, puh. 044 987 3288.

Tukioppilaiden peruskoulutus osa 1 ja osa 2

Tukioppilaiden peruskoulutus antaa oppilaalle valmiudet toimia tukioppilaana omassa koulussaan. Koulutuksessa opitaan tuntemaan tukioppilaan tehtävät, ja miksi tukioppilastoimintaa on omassa koulussa. Koulutuksessa ryhmäydytään muiden tukioppilaiden kanssa, innostetaan toimimaan tukioppilaana ja vahvistetaan sosiaalisia taitoja. Koulutus tarjoaa oppilaille eväitä myös taitavaan ryhmän ohjaamiseen.

Koulutus jakautuu kahteen 6 tunnin mittaiseen osioon

Ensimmäisessä osiossa käsitellään tukioppilastoiminnan tavoitteet, tukioppilaan rooli ja kuinka vahvistetaan myönteistä ilmapiiriä koulussa.

Koulutuksen toisessa osiossa käsitellään ryhmän toimintaa ja sen ohjaamista sekä suunnitellaan yhdessä tukioppilastoimintaa.

• Kesto: 6–12 oppituntia.
  • Hinta: kuusi oppituntia 300 e ja 12 oppituntia 560 e (sis.matkakulut max 100 km).

Koulutus on mahdollista toteuttaa myös verkkototeutuksena.

Kouluttajana toimii MLL:n kouluttajakoulutuksen käyneet tukioppilastoiminnan kouluttajat.

Tukioppilaiden jatkokoulutukset syventävät tukioppilaiden osaamista

Jatkokoulutuksia voi tilata MLL:n kouluttajilta tai jatkokoulutusmateriaaleja voi hyödyntää tukioppilasohjaaja itse.

Tukioppilaiden jatkokoulutuksia varten on tuotettu materiaalia muun muassa seuraavista teemoista:

• Kiusaamisen ehkäisy
  • Osallisuus
  • Mediakasvatus
  • Yhdenvertaisuus
  • Yksinäisyys

Kaikki oppaat ovat ladattavissa materiaalit-osiosta. Osan oppaista on saatavilla verkkokaupasta painettuna versiona. Oppaita voi hyödyntää tukioppilastoiminnassa lukuvuoden mittaa tai käyttää esimerkiksi valinnaiskurssin lisäaineistoina.

Lyhyempi tukioppilaiden jatkokoulutus: ensimmäinen tunti 150 € ja jatkotunnit 33 € + matkakulut.

Koulutuksen peruuttaminen

Koulutuksen peruuttaminen on tehtävä MLL:n Pohjanmaan piirille viimeistään seitsemän (7) päivää ennen koulutusta, jolloin peruutus on maksuton. Mikäli peruutus tehdään 2-6 päivää ennen koulutusta, peritään 50% koulutuksen hinnasta. Myöhemmin tehdyistä peruutuksista tai kokonaan peruuttamatta jättämisestä perimme täyden koulutuksen hinnan.

Tiedustelut ja peruutukset koulutuksista Noora Mäkyselle, noora.makynen@mll.fi.

Mitä on tukioppilastoiminta?

Katso video alta.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.