Kokemukset syrjinnästä ja yksinäisyydestä ovat yleisiä Suomen maahanmuuttaneilla – MLL:n ystäväksi maahanmuuttajaäidille -toiminta auttaa maahan muuttaneiden äitien kotoutumista

28.3.2024

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL, 2023) tuoreesta MoniSuomi-tutkimuksesta selvisi, että maahanmuuttanut väestö voi Suomessa keskimäärin hyvin, mutta yksinäisyys ja syrjintä varjostavat terveyttä ja hyvinvointia. THL:n tutkimuspäällikkö Hannamaria Kuusio sanoo yksinäisyyden olevan aina uhka mielenterveydelle ja hyvinvoinnille, ja siksi yhteiskunnan vastaanottavuutta tulisi kehittää ja maahanmuuttaneille tarjota selkeää ohjausta ja neuvontaa siitä, mitä palveluja on tarjolla ja kuinka niihin pääsee.

Uuteen maahan saapuneen äidin voi olla vaikea sopeutua itselle vieraaseen yhteiskuntaan; maahanmuuttaneilta puuttuvat luonnolliset tukiverkostot ja äidit jäävät helposti kotiin. Heille voi olla suuri kynnys lähteä yksin tutustumaan uusiin ihmisiin. Myös kielenoppiminen voi olla heille mahdotonta, koska heillä ei aina ole mahdollisuutta osallistua kielikurssille tai ei ole ketään, jonka kanssa puhua suomea. MLL:n ystäväksi maahanmuuttajaäidille -toiminta edistää maahanmuuttajaäitien kotoutumista, suomen kielen oppimista sekä suomalaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin tutustumista arkisen tekemisen kautta. Maahanmuuttajaäitien ystäviksi kaivataankin suomea puhuvia naisia.

- Vuosien aikana toiminnassamme on saatu kokea erityisen merkityksellisiä ystävyyssuhteita. Lähes poikkeuksetta MLL:n vapaaehtoinen ystävä on maahan muuttaneen äidin ensimmäinen suomalainen kontakti, joka ei ole viranomaistahoa edustava. Tämä on jo itsessään hyvin merkityksellistä ja tärkeää. Toimintamme kautta on koettu eri mittaisia ystävyyssuhteita. Jokaista ystävyyttä yhdistää kuitenkin se, että ystävyydellä on ollut aina maahan muuttaneen äidin arkeen suuri merkitys. Toiminnan kautta on saatu lyhytkestoista arjen apua sekä elinikäisiä ystävyyssuhteita. Jokaiselle vapaaehtoiseksi ystäväksi lähtevälle on paikka tässä toiminnassa. Jokaisen antama aika on arvokasta, kertoo MLL:n Pohjanmaan piirin tukihenkilötoiminnan vastaava koordinaattori Benita Ruohomäki.

Ystävä auttaa maahan muuttanutta äitiä tuntemaan olonsa kotoisammaksi. Vapaaehtoiset koulutetaan tehtäviinsä, eikä mukaan lähtemiseen tarvita erityistaitoja tai kokemusta. Vapaaehtoisen tärkein tehtävä on viettää maahanmuuttajaäidin kanssa aikaa ja olla juttuseurana. Tarkoitus on, että ystäväpari tapaa toisiaan arkisessa ympäristössä, kuten kahvilassa, toistensa kotona tai kävelylenkillä. Myös ystävysten lapset voivat olla mukana tapaamisissa, jolloin lapsillakin on seuraa toisistaan.

- Kun tulin Suomeen, en tiennyt mitään. En kyennyt sopeutumaan ympäristöön, jossa olin kotimaasta lähtemisen aiheuttaman surun, ahdistuksen ja stressin vuoksi. Eräänä päivänä luokassani mainittiin nimeltä MLL ja lomakkeita täytettiin. Olin niin stressaantunut, etten tiennyt mitä tapahtui. Täytin lomakkeen joka tapauksessa. Luokassani ensimmäisenä minulle paljastettiin ystäväperhe. Olin erittäin iloinen ja innoissani. Ystäväni piti meistä niin hyvää huolta, hän rakasti erityisesti lapsiani. Hän todella välitti heistä. Vaikka minulle on tärkeää tutustua suomalaiseen kulttuuriin ja harjoitella kieltä, mikä tärkeintä, olen onnekas saadessani erittäin arvokkaan ystävän, kertoo toiminnan kautta ystävän saanut Adile Celen.

Erilaisiin kulttuureihin tutustuminen rikastuttaa ystäväparin elämää. MLL pyrkii lisäämään erilaisista kulttuureista tulleiden välistä vuorovaikutusta sekä vähentämään maahanmuuttajaäitien yksinäisyyttä iloisen toiminnan kautta. MLL:n Pohjanmaan piirin alueella on noin 30 ystävätoiminnan vapaaehtoista ja uusia vapaaehtoisia toivotaan jatkuvasti mukaan. Etenkin Vaasan alueelle, sillä 10 maahanmuuttaja äitiä on parhaillaan jonossa, jotka kaipaisivat itselleen ystävää. Vapaaehtoiseksi voi ilmoittautua osoitteessa minävälitän.fi tai ottamalla yhteyttä MLL:n Pohjanmaan piirin tukihenkilötoiminnan koordinaattoriin.

Lisätietoa:

Benita Ruohomäki, tukihenkilötoiminnan vastaava koordinaattori, benita.ruohomaki@mll.fi, puh. 050 535 0194 (mummi- ja vaaritoiminta Etelä-Pohjanmaan alue)

Noora Mäkynen, noora.makynen@mll.fi, puh. 044 987 3288 (muut toimintamuodot Etelä-Pohjanmaan alue)

Kirsi Frusti, kirsi.frusti@mll.fi, puh. 050 323 0702 (Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alue)